Alexander Christ, M.A.
Alexander Christ, MA
E-Mail: alexander.chrale.christ@fau.de
Room U1.028
Regensburger Str. 160, 90478 Nürnberg
Consultations by appointment
Education
- Abitur, Gymnasium Hilpoltstein (2009)
- BEd in Mathematics and Physics Education, Federal Licensing Exam for teaching at secondary schools [1. Staatsexamen im Lehramt an Realschulen] FAU Erlangen-Nürnberg (2014)
- MA in Empirical-Educational Research, FAU Erlangen-Nürnberg (2017)
Professional Career
- Paid Internship Empirical – Educational Research, FAU Erlangen-Nürnberg (05/2016 – 03/2017)
- Research Associate Empirical – Educational Research, FAU Erlangen-Nürnberg (04/2017 – ongoing)
Collaboration in Research Projects
Journal Articles (peer-reviewed)
- Christ, A., Smolarczyk, K., & Kröner, S. (2023). Schwerpunktthemen der quantitativ-empirischen Forschung mit Bezug zur Digitalisierung in der kulturellen Bildung: Eine kartierende Forschungssynthese [Hot topics of quantitative-empirical research related to digitalization in cultural education: a mapping review]. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, Online First. https://doi.org/10.1007/s11618-023-01210-7 (Open Access)
- Penthin, M., Christ, A., Kröner, S., Pirner, M., & Scheunpflug, A. (2023). Does teachers’ spirituality make a difference? The explanatory value of spirituality and religiosity for teachers’ professional beliefs on teaching and learning. Religion and Education. 1-32. https://doi.org/10.1080/15507394.2023.2185051
- Penthin, M., Christ, A., Kröner, S., Pirner, M., & Scheunpflug, A. (2022). Zusammenhänge zwischen religiös-spirituellen und berufsethischen Überzeugungen von Lehrkräften [Relationships between religious-spiritual and professional-ethical beliefs of schoolteachers]. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 25(1), 81–106. https://dx.doi.org/10.1007/s11618-021-01063-y (open access)
- Kröner, S., Christ, A. & Penthin, M. (2021) Stichwort: Digitalisierung in der kulturell-ästhetischen Bildung – eine konfigurierende Forschungssynthese. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, (), 1-31 (2021).
- Bisharat, K., Christ, A., & Kröner, S. (2020). Detrimental effects of an economic crisis on student cognitive achievement–A natural experiment from Palestine. Intelligence, 79, 101435. https://doi.org/10.1016/j.intell.2020.101435
- Christ, A., Becker, N., & Kröner, S. (2020). Multiple complex problem-solving scenarios: The incremental validity of ability self-concept beyond reasoning in adults. Intelligence. https://doi.org/10.1016/j.intell.2019.101421
- Christ, A., Penthin, M., & Kröner, S. (2019). Big Data and Digital Aesthetic, Arts and Cultural Education: Hot Spots of Current Quantitative Research. Social Science Computer Review. https://doi.org/10.1177/0894439319888455
Book Chapters
- Christ, A., Birnbaum, L., Smolarczyk, K., & Kröner, S. (2023). Verortung der Förderrichtlinie DiKuBi und ihrer Vorhaben im Kontext der internationalen Forschung zur Digitalisierung in der kulturellen Bildung. In: Jörissen, B., Kröner, S., Birnbaum, L., Krämer, F. & Schmiedl, F. (2023). Digitalisierung in der kulturellen Bildung: Interdisziplinäre Perspektiven für ein Feld im Aufbruch. In Jörissen B, Kröner S, Birnbaum L, Krämer F, Schmiedl FL (Hrg.), Digitalisierung in der kulturellen Bildung. Interdisziplinäre Perspektiven für ein Feld im Aufbruch. (S. 177-194). München: kopaed.
- Kröner, S., Penthin, M., & Christ, A. (2019). Forschungssynthesen zur Digitalisierung in der kulturellen Bildung. In Jörissen, Benjamin; Kröner, Stephan & Unterberg, Lisa (Hrg.), Forschung zur Digitalisierung in der Kulturellen Bildung. (S. 215-228). München: kopaed.
Selected Conference Contributions
- Christ, A., Penthin, M., & Kröner, S. (2019). Big Data Methods and Text-Mining for Systematic Reviews. Presentation at the EdTech Research Forum 2019, Essen.
- Christ, A., Penthin, M., & Kröner, S. (2019). Big Data and Digital Aesthetic, Arts and Cultural Education: Hot Spots of Current Quantitative Research. Presentation at the Big Data in Psychology 2019, Dubrovnik.
- Christ, A., Penthin, M. & Kröner, S. (2019). Forschungssynthesen zur Digitalisierung in der Kulturellen Bildung. Poster presented at the 7th Conference of the Society for Empirical Educational Research (GEBF), Köln. DOI 10.17605/OSF.IO/5KAM3
Reviewer for
- Intelligence
- Instructional Science
- Journal of Intelligence
- Zeitschrift für Erziehungswissenschaft
- Bildungsforschung